اختصاص معلم خصوصی و سالن مطالعه برای دانش آموزان سیدی مشهد که امتحان نهایی دارند انجام ۲۰۰ عملیات آتش‌نشانی مرتبط با سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) غربالگری جنین ممنوع شده یا استاندارد؟ محمد، دومین نام پرطرفدار پسران در انگلستان شد! تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان‌رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌‌ای در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ناتوانی در صدور کارت امتحانات نهایی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | شدت بارش‌ها از روز یکشنبه کاهش می‌یابد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دانش‌آموزان بدون کارت امتحان نهایی، به مدرسه یا میزخدمت مستقر در نواحی آموزش‌وپرورش مراجعه کنند میدان امام علی (ع) به امام حسن (ع) بسته شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از سکه ولایت عهدی امام رضا(ع) در مشهد کشف ۴۰ کیلوگرم چای تریاکی در فرودگاه امام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حضور ۳۸۰ پزشک و پرستار در شهرستان‌های خراسان‌رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی حوزه سلامت مشهد برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از سیلاب بیش از ۴ هزار تماس با اورژانس مشهد درپی بارش باران‌های سیل‌آسا
سرخط خبرها

حداقل دوسوم سرطانی‌ها در ایران حتماً زنده می‌مانند| سلول‌درمانی، درمان قطعی سرطان نیست

  • کد خبر: ۲۲۶۱۷۱
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
حداقل دوسوم سرطانی‌ها در ایران حتماً زنده می‌مانند| سلول‌درمانی، درمان قطعی سرطان نیست
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: درمان‌هایی از قبیل شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، سل‌تراپی، هورمون‎‌درمانی و... هیچ‌یک درمان قطعی سرطان نیستند، بلکه درمان جانبی و کمکی به حساب می‌آیند.

به گزارش شهرآرانیوز، پروفسور محمداسماعیل اکبری در تعریف سرطان می‌گوید: سرطان نوعی بیماری هوشمند است و کاملاً هوشیارانه خودش را حفظ می‌کند؛ به‌همین‌‎‌دلیل هرساله در تمامی دنیا شاهد افزایش تعداد و نوع سرطان هستیم و ازآنجاکه کشور ما رو به پیری است، افزایش سرطان نیز در آن بیش از دیگرکشور‌ها مشاهده می‌شود.

وی می‌افزاید: سرطان صرفاً بیماری ژنتیک نیست؛ به دلیل آنکه سرطان‌ها حداکثر ۱۰ درصد واکنش ارثی دارند و ۹۰ درصد فرضی هستند، نه ژنتیکی. این درحالی است که هیچ سرطانی وجود ندارد که بدون تغییر ژن ایجاد شده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه می‌دهد: درمان سلول به‌جای درمان ژن، نکته مثبتی است؛ اما باید به این نکته اشاره کنیم که قطعا در آینده پاسخ همه مشکلات درمانی را نخواهد داد و ما ناگزیر خواهیم بود آن را کنار بگذاریم، چراکه قبل از این تصور می‌کردیم که سلول سرطانی عامل ایجاد سرطان است؛ اما اکنون می‌دانیم که هم سلول سرطانی در بروز این بیماری نقش دارد و هم محیط میکروسکوپی تومور که همان سلول‌های نسج هم بندی هستند و در اطراف سلول‌های سرطانی قرار دارند. بنابراین محیط اطراف سلول‌های سرطانی جایگاه مهمی در تثبیت و گسترش سرطان دارد.

این فوق‌تخصص جراحی غدد و سرطان تصریح می‌کند: کشور ما از سردمداران روش‌های درمانی جدید در دنیاست و ما برمبنای محیط اطراف سلول‌های سرطانی، درمان‌هایی را طراحی کرده‌ایم. بنابراین محیط اطراف سلول‌های سرطانی جایگاه مهمی در تثبیت و گسترش سرطان دارد.

وی می‌گوید: کشور ما جزو ۱۰ کشور دنیاست که سلول‌درمانی انجام می‌دهد؛ اما این روش، درمان قطعی سرطان نیست و کسانی که سلول‌درمانی را روشی قطعی برای درمان می‌دانند، بیش از ۵۰ متغیر را نادیده گرفته‌اند.

اکبری اذعان می‌دارد: درمان تومور‌های غده‌ای تنها با جراحی امکان‌پذیر است و روش‌های دیگر ازجمله رادیوتراپی، شیمی‌درمانی، درمان با اشعه، هورمون‎درمانی، سلول‌درمانی و ایمنی‌درمانی هرکدام به سهم خود مثبت و تأثیرگذارند، اما به‌هیچ‎وجه درمان قطعی سرطان نیستند؛ بنابراین سل‌تراپی نیز هرگز نمی‌تواند روش درمانی قطعی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه تقریباً هر روش درمانی ضعف‌هایی دارد، ادامه می‌دهد: بیش از ۲۰۰۰ مورد سل‌تراپی در ایران انجام شده است که این موضوع نشان می‌دهد از دنیا عقب نیستیم؛ اما چنین نیست که مشکل سرطان حل شده باشد، چراکه انتظار نداریم سل‌تراپی معجزه کند و فقط می‌تواند تأثیرگذار و کمک‌کننده برای درمان باشد.

وی درباره مرگ‌ومیر بیماران سرطانی توضیح می‌دهد: در گذشته دوسوم افرادی که مبتلا به سرطان می‌شدند، بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماندند؛ اما اکنون در کشور ما حداقل دوسوم مبتلایان حتماً زنده می‌مانند و این موضوع نشان می‌دهد روی خط علم دنیا حرکت می‌کنیم و جزو کشور‌های موفق و حتی در مواردی مانند سرطان پستان یا تیروئید، پیشگام‌تر از کشور‌های اروپایی و آمریکایی بوده‌ایم.

اکبری در پاسخ به خبرنگار ما درباره تأثیر دارو‌های سنتی بر درمان سرطان تصریح می‌کند: متأسفانه در فضای مجازی درباره انواع بیماری‌ها و روش‌های درمانی آن تبلیغات بدون اساس و پایه علمی صورت می‌گیرد، اما به‌جرئت باید گفت سرطان هرگز با هیچ داروی سنتی درمان نمی‌شود، بلکه در موارد بسیاری استفاده از داروی سنتی برای درمان سرطان، بیمار درمان‌پذیر را به بیمار درمان‌ناپذیر تبدیل کرده است.

منبع: قدس آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->